dietaChoroby związane z nieprawidłową gospodarką tłuszczową w organizmie nazywa się hiperlipidemią.

Dotyczy ona poziomu tłuszczów nie w ciele, ale we krwi. Problemy takie mogą być uwarunkowane genetycznie, lub też przez tryb życia. Najczęstszym winowajcom jest brak ruchu, tłusta dieta, słodycze, nadwaga. Czasem winne mogą być przyjmowane leki czy też tabletki antykoncepcyjne. Winne mogą tez być choroby takie jak cukrzyca czy też niedoczynność tarczycy. Najgorsze jest to, że choroba długo nie daje o sobie znać, nie daje objawów, dowiadujemy się o niej najczęściej, gdy pojawią się problemy z krążeniem. Najczęściej pojawia się miażdżyca tętnic, choroba wieńcowa, zwał, udar i stłuszczenie wątroby. Zastanówmy się nad różnymi frakcjami lipidów. Cholesterol to kwas tłuszczowy, który tak jak i inne kwasy tego typu wiąże się w naszej krwi z białkami tworząc lipoproteidy. I w tej formie SA one transportowane miedzy tkankami. Wyróżniamy kilka ich frakcji. LDL to tak zwane lipoproteidy o niskiej gęstości, transportują Ne cholesterol do tkanek obwodowych, lubią tez one osadzać się na tkankach naczyń. To właśnie ta frakcja jest określana, jako zły cholesterol HDL. Są to lipoproteidy o wysokiej gęstości, odbierają one cholesterol z tkanek i transportują go do wątroby. Takim jest on rozkładany lub przetwarzany na hormony. Jest to tak zwany dobry cholesterol zmniejszający ryzyko miażdżycy. Rola trój glicerydów jest najbardziej niejednoznaczna. W naszej krwi są one ściśle związane z lipoproteidami o bardzo niskiej gęstości. Do tej pory nie udowodniono, że ich wysoki poziom zwiększa ryzyko miażdżycy. Ostatni badania potwierdzają ich związek z częstym występowaniem chorób układu krążenia. Tak do końca to nie wiadomo, czego to jest efekt. Zaobserwowano, że patologia ta rzadko występuje w całkowitej izolacji, zwykle tez towarzyszy jej obniżony poziom HDL. A przypomnę, że jest to frakcja chroniąca nas przed miażdżycą. Według kardiologów poziom tri glicerydów w surowicy powinien być mniejszy niż 150 mg/dl. Najgorsze jest spożywanie dużej ilości tłuszczów zwierzęcych i węglowodanów, ponieważ zwiększają one frakcję lipidów. Dlatego w diecie należy ograniczyć te produkty. Groźne jest też spożywanie alkoholu, szczególnie piwa. Zrezygnujmy z tłustych wędlin, mięsa, słodyczy. Niewskazane jest nawet duże spożycie owoców, ponieważ mają one w sobie dużo węglowodanów. Spożywać trzeba jak najwięcej tłuszczów nienasyconych, które znajdziemy w oliwie, rybach morskich, ziarnach zbóż, orzechach.